ypiresies frontistirio mesis ekpaideusis

Τα νέα μας!

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ

Στο κομμάτι που σχετίζεται με το διδαγμένο κείμενο το αποτέλεσμα που θα έχει ο εξεταζόμενος εξαρτάται από το αν έχει μελετήσει συγκροτημένα, συστηματικά και μεθοδικά Στο αδίδακτο κείμενο, η απόδοση που θα έχει ένας μαθητής σχετίζεται προφανώς με την προετοιμασία του αλλά και συγκεκριμένα με το πόσο έχει εμπεδώσει τα γραμματικά και συντακτικά φαινόμενα.

 

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΑΔΙΔΑΚΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

1) Διαβάζουμε τον τον τίτλο του έργου και τον συγγραφέα, ώστε να καταλάβουμε αν υπερισχύει η αιτία και η εναντίωση ή οχρόνος και η αιτία! Το κείμενο μπορεί να είναι φιλοσοφικό (κυρίως Πλάτωνας) ή δικανικό (Λυσίας, Ισοκράτης, Δημοσθένης, Αντιφώντας, Ανδοκίδης, Ισαίος, Αισχίνης, Λυκούργος, Υπερείδης) ή ιστορικό (Θουκυδίδης, Ξενοφώντας). Στα δικανικά υπερισχύει η αιτία (με τη μορφή αιτιολογικών προτάσεων, μετοχών κτλ.) και η εναντίωση (εναντιωματικές μετοχές), στα ιστορικά έργα υπερισχύουν ο χρόνος (χρονικές προτάσεις) και η αιτία.

2) Διαβάζουμε το αδίδακτο κείμενο όσο χρειάζεται για να καταλάβουμε το γενικό νόημα.

3) Προχωράμε σε εντοπισμό των ρημάτων του κειμένου και βάζουμε σε παρενθέσεις τις δευτερεύουσες προτάσεις.

4) Προσέχουμε την ακολουθία των συντακτικών όρων. Είναι ρήμα – υποκείμενο – αντικείμενο ή κατηγορούμενο.

5) Μετά την σύνταξη εντοπίζουμε τα απαρέμφατα και τις μετοχές

6) Για να μεταφράσω τις μετοχές πρέπει να βρω το είδος τους.

Α. ΧΡΟΝΙΚΗΑΦΟΥ.

Β. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΓΙΑΤΙ.

Γ. ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ ΠΟΥ

Δ. ΤΡΟΠΙΚΗ κατάληξη -ΟΝΤΑΣ.

Ε. ΥΠΟΘΕΤΙΚΗ ΑΝ.

7) Προσέχω την κατηγορηματική (μετάφραση ΝΑ). Οι κατηγορηματικές μετοχές συμπληρώνουν το νόημα των ρημάτων που δείχνουν αίσθηση,γνώση,έναρξη,λήξη κ.τ.λ.

8) τα απαρέμφατα είναι υποκείμενα στα απρόσωπα ρήματα (χρή, δει, προσήκει, δοκει κ.τ.λ.) και πολλές φορές αντικείμενα στα προσωπικά ρήματα.

9) Ιδιαίτερη προσοχή στο κατηγορούμενο που δείχνει μία ιδιότητα του υποκειμένου ή του αντικειμένου και δεν είναι άλλο πράγμα από το υποκείμενο ή το αντικείμενο - μετά από συνδετικά ρήματα ειμί, γίγνομαι, φαίνομαι, υπάρχω κ.τ.λ.

10)Μεταφράζω πρώτα τους βασικούς όρους ,για να καταλάβω το νόημα και στη συνέχεια προσθέτω τους προσδιορισμούς!Δεν παρασύρομαι από την αρχική μου εντύπωση,εφόσον δεν επιβεβαιώνεται από τη σύνταξη!

11Όλες τις λέξεις πρέπει να τις συνδέσω με τα ρήματα ή τα ουσιαστικά αλλιώς έκανα λάθος

12) Μία κύρια πρόταση μπορεί να ξεκινάει και στο ενδιάμεσο να παρεμβάλλονται άλλες δευτερεύουσες προτάσεις

13) Ποτέ δεν αφήνω ένα κομμάτι αμετάφραστο, το συνδέω αν δεν ξέρω που πηγαίνει, με την κύρια πρόταση

14) Οι παρατακτικοί σύνδεσμοι (υπάρχουν στη γραμματική) δεν συνδέουν υποχρεωτικά 2 προτάσεις, αλλά μπορεί να συνδέουν δύο ουσιαστικά ή επίθετα ή γενικά άλλους όρους της πρότασης.

15) Οι ονοματικές προτάσεις (ειδικές, ενδοιαστικές, πλάγιες ερωτήσεις, κάποιες αναφορικές) μπαίνουν ως αντικείμενο, υποκείμενο ή επεξήγηση στο ρήμα της κύριας πρότασης ή σε έναν όρο της πρότασης που εξαρτώνται.

 

Καλή επιτυχία!!

φροντιστήριο θεσσαλονίκηφροντιστήριο πανόραμαfrontistirio thessalonikiφροντιστήρια στη θεσσαλονίκηφροντιστήριο θεσσαλονίκη